יום חמישי , 20 ספטמבר 2018
הגיע זה הרגע
You are here: Home » אוכל בריא » אוכל בריא לילדים » דובי לא-לא

דובי לא-לא

הניסיון לשלב מזונות מסוימים בתפריט היומי של ילדים מייצג את אחד האתגרים הקשים ביותר עבור הורים. במאמר הבא נסביר מה אפשר לעשות כדי להתמודד איתו ואיך בכל זאת משלימים חוסרים חשובים

תינוקות, פעוטות וילדים בכל הגילאים זקוקים לתזונה מאוזנת ומגוונת בדיוק כמו מבוגרים. הבעיה היא שבעוד מבוגרים מבינים את החשיבות של תזונה כזו ואת השפעתה על הבריאות, ילדים נוטים לסרב לדברים חדשים. הם מעדיפים להיצמד למוכר ולידוע ומטבע הדברים אוהבים לאכול מתוקים ומאכלים מטוגנים – למרות שהם מזיקים להם בטווח הקצר והארוך.

מהאמור לעיל אפשר להבין מדוע הניסיון לשלב מזונות מסוימים בתפריט היומי של הילדים מייצג את אחד האתגרים הגדולים ביותר עבור הורים. למרות שלא מדובר בתופעה חדשה, עלייה במודעות לחשיבות של תזונה נכונה יוצרת תסכול בקרב ההורים ובמקרים מסוימים אף גורמת להם לוותר מראש. מצד שני, החדשות הטובות הן שיש פתרון ושאף פעם לא מאוחר להתחיל.

כך תשכנעו את הילד לאכול בריא

מבחינה פרקטית, הדגש צריך להיות על כך שהילד יתרגל לראות מגוון של מזונות כבר מגיל צעיר. בשלב הראשון אלו יכולים להיות מאכלים שהוא לא אוהב או רוצה לראות על השולחן, כדי שהוא ילמד שהם לגיטימיים. אם למשל הילד לא אוהב עגבנייה או אבוקדו כמובן שלא צריך להכריח אותו, אבל זה לא אומר שאף אחד אחר במשפחה לא יכול ליהנות מהם.

חוץ מזה, רצוי לשלב את הילד בתהליך הכנת הארוחה ולגרום לו להרגיש חלק בלתי נפרד מתהליך קבלת ההחלטות. אפשר לתת לילד “לצייר” עם האוכל (למשל תוך כדי הכנת פיצה) כדי להכיר אותו מקרוב, לתת לו לגעת במרקמים השונים ולאפשר לו זמן משלו כדי להתרגל למאכלים חדשים. התפקיד שלנו כהורים בשלב הזה הוא לתמוך בילד אבל לעודד אותו להתנסות בדברים חדשים.

זה אולי קשה, אבל חשוב לזכור לא להפוך את האוכל "לנושא" או למקור של בעיות –גם כדי לא לייצר הקשר שלילי סביבו וגם כדי לא להפוך אותו לנקודה "רעה" ביחסים בין ההורים לילדים.

הורים לילדים בגילאים שונים יכולים לשנות את הצורה של האוכל כדי לעניין אותם במה שמתרחש בצלחת. עגבנייה שנראית כמו פרח, שניצל בצורה של דינוזאור וגבינה צהובה שמגולגלת לגליל יעשו פלאים לתחושה של הילד ויגרמו לו ביטחון. בסופו של דבר, המטרה היא שהילד יאכל בריא והמטרה מקדשת את האמצעים.

מה עושים אם זה לא מספיק?

יש מקרים שבהם ניסיונות של ההורים לא עולים יפה והילד עדיין מסרב לאכול מזונות מסוימים. במידה ואנחנו חושבים שהילד לא מקבל את מה שנחוץ לו, חשוב להתייעץ עם רופא ובמידת הצורך לשלב בתזונה היומית ויטמינים ייעודיים. יש כיום מגוון רחב של ויטמינים שמיועדים גם לילדים וגם למבוגרים ובעזרתם ניתן לכל הפחות להשלים את החוסרים.

לסיכום, תזונה נכונה מתחילה בגיל צעיר אבל המאבק של ההורים נמשך שנים רבות. מומלץ להתאזר בסבלנות לאורך התהליך, לערב את הילד בתהליכי ההכנה ולהיות ערניים לויטמינים ולמינרלים שחסרים לו.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>